mandag 18. juni 2012

Far borrer og mor baker
















































Ny uke og ja, jeg VET at det ikke er søndag i dag.. om noen ble i tvil et lite sekund. Bildene er fra gårsdagen og overskriften er særdeles politisk ukorrekt og minner om tidligere tiders lesebøker på barneskolen.
Vel, slik var arbeidsfordelingen her i går. Jeg liker bedre å bake enn å borre (tror jeg, har borret altfor lite) og far i huset er ikke den store bake-fantasten men er veldig glad i verktøykofferten sin som han holder nøye orden i.
En ting skal forresten sies ; far i huset kan være en rev til å sy og traktere symaskinen!!!
Som 25-åring fikk jeg symaskin første gang, og far i huset var den som ivrig tok den først i bruk. På den tid var det topp interiørmote med gardiner med "tre tunger som hadde volanger nederst". Far i huset sydde slike til rekkehuset vi da bodde i med stort hell. Venninnene mine var grønne av misunnelse og ba pent om ikke gemalen kunne sy for dem også. Til foreldrene sine sydde han puter med rysjekant og glidelås som matchet de nye gardinene deres da.
Så da ble det "far syr rysjekanter på symaskinen og mor maler" (hvilket jeg ofte gjorde)
Med dette siste innspill fikk jeg forhåpentligvis roet ned "Barne, likestillings og inkluderingsdepartementet".


I går bakte jeg en nydelig sjokoleadekake som smelter på tunga og kan anbefales på det sterkeste!
Den minner nok litt om Sachertorte og er en skikkelig konfektkake. Jeg ser jeg burde brukt en mindre kakeform, den ble ikke så høy. Tyder på at det var lenge siden jeg hadde bakt denne fantastisk gode kaken nå.

Her kommer oppskriften til deg:

SJOKOLADEKAKE `MED APRIKOS

125 g smør/margarin
125 g sukker
4 eggeplommer
200 g malte mandler (maler de litt grovt jeg)
175 g smeltet kokesjokolade
4 stivpiskede eggehviter

Fyll:
1/2 dl aprikosmarmelade/syltetøy
2-3 ss sitruslikør

Glasur:
100 g smeltet smør
150 g kokesjokolade

Pisk smør og sukker luftig. Rør i eggeplommer, mandler og sjokolade. Vend stivpiskede eggehviter i deigen til slutt. (jeg rører bare forsiktig inn med slikkepott)
Hell deigen i smurt form ca. 22 cm i diameter.
Stekes ved 180 grader i ca. 30 minutter
Avkjøles.
Rør aprikosmarmelade og likør sammen og stryk det over kaken. Smelt smør og kokesjokolade på svak varme og ha dette over kaken når marmelade-blandingen er stivnet.

Jeg oppbevarer kaken i kjøleskapet og tar den fram litt før servering. Kaken kan fint bakes en eller to dager før servering. Like god da om ikke bedre!

HA EN SUPER DAG!













8 kommentarer:

  1. Såg utruleg godt ut. Eg har blåbærmuffins med havregrynstopping i ovnen. Og kanskje kjem det litt rabarbramuffins og på menyen. Sommarfest i bhg idag! :-)

    SvarSlett
  2. Takk for oppklaring angående arbeidsfordeling i det Kasparske hjem;) På sin plass ja;)
    Den kaka ser nydelig ut, skal arkivere oppskriften:)

    Ha en fin mandag, jeg skal på kurs:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Hei på deg!
    Synes arbeidsfordelingen høres helt topp ut!! Jeg vil også mye heller bake enn borre!! Kaka ser kjempegod ut!!
    Jeg fikk kjøpt to sett retrosengetøy i rosa og oransje på Fretex i dag, så jeg svever fortsatt.....
    Fin dag til deg, Kaspara!!

    Klem Siri

    SvarSlett
  4. Nam nam, den kaka såg skikkelig god ut! Trur den må prøvast ja....
    Synest eg ser far i huset i sving ved symaskina med rysjekanter :)) Uff, det er godt at motane skifter, trur ikkje det er noko frå 80- talet eg ønsker meg tilbake.. Og særleg ikkje volanger og tungekapper!! Men frå 60 og 70 -talet derimot....

    Fin mandag og god veke til deg:)

    Klem frå Alva.

    SvarSlett
  5. Nam,nam kjenner jeg får rent vann i munnen. Sist du la inn en oppskrift knabbet jeg oppskriften og de var virkelig nydelige, disse vaniljesnippene dine, helt sikker på at også kaka smaker. Spent på hva far borrer jeg:)
    Klem

    SvarSlett
  6. Hei Kaspara - den kaka er god - hadde glemt den litt, men nå skal jeg bake den igjen - beste konfektkaka:) Tenk at du har en man som borrer og syr - og maler - så bra - min bedre halvdel ver ikke opp-ned på en nå - hvert fall ikke før han stikker seg - men han er rå på å stryke - han og moren min er de mest strykegale menneskene jeg vet om - gi Y et strykebrett, dampstrykejern, en haug krøllete klær og en teit tv-serie - da har han det fint:) Og så liker han også å borre - akkurat nå borrer han opp hyller på T sitt rom - det har tatt et halvt år, men nå er de snart oppe på veggen! Og så du vet kanskje at jeg er glad i å bake:)

    Ha en fin mandagskveld - klem!

    SvarSlett
  7. Slik er som regel arbeidsfordelinga her i huset og! Så lenge begge er fornøyd er vel det viktigst? Jeg setter ihvertfall pris på å få hjelp med diverse ting som bil, snekring, borring o.l , så da ordner jeg heller litt inne istede :) :D
    Kjempefine loppefunn under her! Her telles det ned dager til skoleferie, så blir det sommer-sfo og fotballskole en uke før jeg får ferie og! Håper dere har det bra, er vel innspurt hos dere og! KLEM.

    SvarSlett
  8. God kveld Kaspara,
    den kaka har jeg vel smakt hos deg, er jeg ganske sikker på! Er det den, er den i alle fall kjempegod! Jeg hadde så dilla på sachertorte en gang for mange år siden, og bakte det til alle anledninger. En gang glemte jeg en liten rest i kjøleskapet i mange dager, og DA ble den god da!!! Da hadde aprikosmarmeladen satt seg skikkelig godt ned i kaka, og den var så saftig og god, namnam! Jeg er skikkelig imponert over E som sydde og ordnet opp den gangen! Det skulle tatt seg ut om Harald plutselig satte seg ned for å sy gardiner!!! Det kunne aldri skjedd! Men jeg synes det er supersjarmerende med menn som gjør sånt! Håper dagen din har vært bra :-)! Klem fra Anne.

    SvarSlett